یزدفردا"- يزد- رئيس پليس فتا استان گفت: مجرمان سايبري بخشي از اطلاعات شخصي و خصوصي و محرمانه کاربران را با خريد گوشي‌هاي دست دوم جمع آوري و اقدام به تهديد و اخاذي مي‌کنند.

 به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "حسين رضايي" با اعلام اين خبر ادامه داد: ازين جهت ميبايستي در فروش گوشي‌هاي دست دوم و کار کرده برخي اقدامات امنيتي را رعايت کنيم تا مجرمان را ناکام بگذاريم و از وقوع خطرات احتمالي پيشگيري کنيم.
وي گفت: در برخي از پرونده‌هاي تشکيل شده در پليس فتا با موضوع انتشار تصاوير خصوصي، بعد از بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شد، فرد سودجو اطلاعات خصوصي قرباني را از طريق بازيابي اطلاعات موجود در حافظه تلفن خريداري شده از قرباني، به دست آورده و در صدد اخاذي از روش تهديد بر آمده است.
سرهنگ رضايي ادامه داد: هموطنان دقت داشته باشند در هنگام فروش تجهيزات ديجيتالي خود، ابتدا براي تعويض کارت‌هاي حافظه اقدام و در گام بعدي چند بار حافظه دستگاه را با اطلاعات غير ضروري و عمومي پر و سپس حافظه را پاک و اقدام به بازگرداندن تنظيمات اين ابزار به تنظيمات کارخانه‌اي کنند.
رضايي خاطرنشان کرد: اين امر مي‌تواند بازگرداني اطلاعات (recovery) را مشکل کند و در صورت ريکاوري شدن، اطلاعات شخصي و مهم به راحتي بازگردانده نشود؛ اما تضمين کننده صد در صد نيست و هنوز احتمال اينکه اطلاعات حافظه سيستم فروخته شده شما بازگردد، وجود دارد.
وي افزود: دقت داشته باشيد براي تعمير گوشي و تب لت هاي خود به چه کسي مراجعه مي نماييد چون در نمونه‌هاي ديگر برخي از تعميرکارهاي غيرمجاز اقدام به سرقت اطلاعات موجود در دستگاه‌هاي ديجيتالي که براي تعمير به آنها سپرده شده بود کردند و قربانيان را تهديد به انتشار اطلاعات شخصي آنها كردند.
سرهنگ رضايي ادامه داد: در موقع تحويل گوشي حتما رسيد اخذ نموده و نزد خود اين رسيد را نگهداري نماييد حتي پس از اخذ گوشي، زيرا چنانچه بعدا مشکلي رخ داد بعنوان مستند دال بر اينکه شما براي تعمير گوشي خود به فلان تعميراتي مراجعه نموده ايد در مراجع قضايي براي اثبات گفته هايتان سندي خواهد بود . 
رئيس پليس فتا استان يزد در خاتمه گفت: از شهروندان در خواست مي شود اطلاعات مهم و شخصي خود را درون گوشي يا تبلت نگهداري نكنند و با تهيه هاردهاي خارجي يا همان اکسترنال مرسوم در بازار، اطلاعات مهم و شخصي گوشي خود را بر روي اين هاردها انتقال داده تا از خطرات احتمالي مصون باشند و در صورت نياز به دريافت مشاوره با شماره تماس هاي 2183712 و 2183749 تماس حاصل كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا